Eget ansvar?
I går kunde vi läsa att föräldrar ville få bort godis från skolorna. Företrädare för Läkarförbundet, Vårdförbundet och Tandläkarförbundet krävde krafttag och tyckte bland annat att regeringen skulle "genomföra åtgärder för att få bort läsk och godis från skolan, sötade drycker och mellanmål från förskolan".
Märkligt. Det vore väl så mycket lättare för varje förälder att sluta tillåta lördagsgodis och myschips till fredagsvideon?
I dag läser jag följande kärnfulla inlägg på fof-bloggen:
"'Köpmissbruket' breder ut sig, särskilt bland unga kvinnor, konstaterar Sydsvenskan som förstanyhet idag. Patologiseringen av mänskliga beteenden, där den dominerande bilden är att individen är ett hjälplöst rov för omvärldskrafter, vet sig inte längre några gränser. Människor måste 'få hjälp' när de inte kan hantera sitt surfande, sitt pokerspelande på nätet, sitt aktiespekulerande, sitt mobilringande eller sitt konsumerande. Att människor skulle vara kapabla att ta eget ansvar, eller att det skulle finnas ett ansvar hos personer i omgivningen, såsom till exempel föräldrar, verkar inte längre finnas på kartan."


15 Comments:
Håkan, seriöst! Är det här ett av dina försök att framstå som så där busigt nyliberal? För det var bland det dummaste jag läst. Menar du att det är bra att skolan underlättar för barnen att få i sig godis, läsk etc?
By
Ulrika, at
2:21 PM
Ulrika,
utmärkt debattknep: släng iväg en etikett (nyliberal) och en fråga som inte har med saken att göra (ska skolan underlätta för barnen att få i sig godis). Seriöst, var ordet.
Frågan handlar ju inte om skolan ska underlätta för barn att få i sig godis utan om skolan ska förbjuda godis i t ex skolkafeterian. Och med godis är det ju så att det är skadligt i för stora mängder, men också har goda egenskaper (skänker njutning, höjer livskvaliten, underlättar socialt umgänge m.m.). För mig är det helt okej att barn äter godis, men precis som med det mesta annat i livet bör det ske med måtta. Jag gjorde bara en enkel reflektion att det nog är lättare för föräldrar att ropa på förbud i skolan än att förändra vanor i det egna hemmet. Det är så debatten tenderar att gå.
Att ta bort godiset i skolan och tro att man kan lösa problem med fetma är som att ropa på skoluniform för att få bort mobbningen. Eller som att bota huvudvärk genom att ge sig själv en smäll på smalbenet.
I alla skolor jag har gått har det legat en tobaksaffär alldeles bredvid skolan. Ska vi förbjuda godis där också? Kanske införa 18-årsgräns på geléhallon?
By
Håkan, at
3:12 PM
Men Håkan,
Du ser ju inte det egentliga problemet. Menar du verkligen att skolan ska tillhandahålla godis och läsk till barn? Varför ska en en kommunal institution förvärra den allt sämre folkhälsan? Och du tror väl inte att föräldrar vill förbjuda skolor att erbjuda godis etc. av lathet? Självklart inte. För hur mkt en förälder förbjuder barnet att äta godis under skoltid sänder samhället (skolan) ut motstående signaler då de tillåter godisätande på skoltid. Så dina argument om individens frihet och ansvar faller platt.
Och om inte hävdandet att 7-åringar ska ta ansvar för sitt godisätande är nyliberalt pladder, ja...
By
Fredrik, at
4:41 PM
Fredrik,
jag har aldrig påstått att skolan ska "tillhandahålla" godis. Däremot tycker jag inte att skolan ska förbjuda godis i kafét. Det är en avgörande skillnad mellan dessa två påståenden.
För övrigt: Var går gränsen - läsk är dåligt, apelsinjuice bra? Får man sälja bullar, eller bara knäckebröd? Bör det överhuvudtaget vara tillåtet med en kafeteria?
Inte heller har jag hävdat att 7-åringar ska ta ansvar för sitt eget godisätande, vilket alla som kan läsa innantill ser. Däremot har föräldrarna ett ansvar, som inte bara kan lastas över på "samhället" i form av godisförbud i skolan.
By
Håkan, at
5:10 PM
Jag tycker att det bästa vore om vi avsade oss allt vårt självbestämmande och sen lät en myndighet skicka oss kuponger för vilka vi kan köpa det som experterna anser vara bra för oss. Om jag lägger på mig något kilo under julen så väntar färre godiskuponger i januari. Börjar jag surfa mer än Mona Sahlin anser vara nyttigt för mig så stänger telia av mitt bredband när min månadsranson är slut. Dessutom tror jag att vi skulle kunna öka produktiviteten i industrin om vi inrättade centrala belysningskommitteer som beslutar när lamporna skall släckas på kvällen. Genom att förlägga möjligheten att tända och släcka centralt kan vi undvika att människor sitter uppe längre än de borde. När tiden är inne trycker helt enkelt de lokala administratörerna på off-knappen och vi kan alla tumla in i trygg visshet om att vi är väl omhändertagna.
Jag tror dessutom att detta skulle kunna vara bra för demokratin. Till exempel skulle Per Nuder kunna kampanja under parollen att om ni röstar på oss sossar så får ni vara uppe en timme extre veckan efter valet. Reinfeldt kan sen kontra med att säga att om vi röstar på moderaterna så får vi vara uppe 1.5 timme extra veckan efter valet. Detta skulle både kunna öka valdeltagandet och öka allas välfärd.
Ibland är den enkla lösningen inte den bästa!
By
The_Great_Below, at
8:30 PM
Ni liberaler är på tok för roliga ibland...
...eller inte! Låtsas inte oroa er för människans väl när ni samtidigt motsätter er att skolan (samhället) ska sluta tillhandahålla godis och läsk til barnen.
Håkan, din argumentation leder inte till eftertanke, snarare små överseende leenden, för inte tusa lever du i verkligheten när du menar att lösningen är att föräldrarna sluta ge lördagsgodis till sina barn. Eller inser du inte att folkhälsan radikalt har försämrats de senaste åren?
By
Anonym, at
10:46 PM
Detta är ett känsligt ämne har jag märkt. Så känsligt att det mest blir attacker på halmgubbar. Vilket är trist.
Det hela är en principfråga, men det är en gränsdragningsfråga också. Det går att argumentera för ett godisförbud i skolan i de åldrar innan ungdomarna har uppnått den grad av mental mognad som krävs för att förstå konsekvenserna av sina handlingar. Men hävdar någon på allvar att ungdomar i högstadiet eller gymnasiet inte skulle kunna ta ansvar för sitt eget godisätande?
I gymnasiet går det dessutom en del myndiga personer; ska de kunna köpa alkohol, men inte godis på rasten? Det skulle ju bli bissart.
I förlängningen måste man ställa sig frågan vem som i slutändan är ansvarig för sin egen hälsa; är det individen eller någon annan (läs: staten)? Ska man lasta över allt individuellt ansvar på staten, så uppmuntrar man inte direkt eget ansvarstagande. Jag är tämligen övertygad om att ska man göra något åt problem som ökad fetma och ohälsa, så är det första nödvändiga steget att folk inser att man själv bär ansvaret för sin hälsa. Ingen annan. Då är dylik lagstiftning direkt kontraproduktiv.
By
Marcus, at
11:59 PM
Vad är det egentligen för statskramande ansvarsfobiker som läser den här bloggen? Finns det ingen rim och reson?
By
The_Great_Below, at
12:34 AM
"Eller inser du inte att folkhälsan radikalt har försämrats de senaste åren?"
Och där försvann all trovärdighet i argumentationen. Vi lever idag längre och är friskare än någonsin tidigare. Detta är ett faktum som bekräftas av SAMTLIGA forskningsrapporter i ämnet som genomförts av seriösa akademiker (dvs. inte politiskt tillsatta domedagsprofeter utan vetenskapliga meriter). Det är sant att problem med fetma har ökat de senaste åren, men om du talar om "folkhälsa" i generella termer så är du helt ute och cyklar.
Personligen är jag överviktig och anser att det helt och hållet är min ensak vad jag väljer att stoppa i mig. Det ska du, på ren svenska, skita i.
Ta dig samman människa.
By
The_Great_Below, at
12:39 AM
"Det är sant att problem med fetma har ökat de senaste åren, men om du talar om "folkhälsa" i generella termer så är du helt ute och cyklar."
Jag håller med dig, men det är, imo, också så att problemet med fetma/övervikt kraftigt överdrivs. Iaf de medicinska farorna. Precis som med klimatproblematiken så är det här området så extremt fullt av moralism och underliggande sociala värderingar som återspeglar vilken forskning som lyfts fram och sedan ses som politiskt viktig. Granskar man BMI-måttet osv så är det ju rätt bisarra saker som kommer fram. Det är lika farligt att vara underviktig som överviktig exempelvis.
Inte för att jag tror att det är bra med godis och läsk varje dag för barn, men det verkar ju inte farligare för barn än för andra. Och det känns dessutom som ett extremt felfokuserande.
Om jag ser tillbaka på min undermåliga svenska skola så är inte det jag har mest synpunkter på att där fanns en kiosk där jag kunde köpa läsk och cocosbollar...
By
Jon Millarp, at
1:09 AM
Anonym,
jag förstår inte hur det skulle kunna vara en konstigare idé att föräldrarna tar sitt ansvar för barnens hälsa och tar bort lördagsgodiset om detta anses nödvändigt än att godis ska förbjudas i skolan för alla elever vid alla tillfällen, oavsett om man har problem med övervikt eller inte.
För övrigt går det inte att sätta likhetstecken mellan skolan och "samhället", lika lite som "staten" och "samhället" är synonymer. Föräldrarna är också en del av samhället, liksom barnen, du och jag, våra kusiner samt en hel drös med helt- och halvt frivilliga organisationer. Det säger en hel del om din människosyn när du hävdar att det enda sättet att visa omsorg om människor är din version av "samhället" (=det offentliga) ska göra något.
By
Håkan, at
12:07 PM
Jag undrar om inte 'anonymous' 'ulrika' 'fredrik' bara är provokatörer, eller bara en provokatör (samma fraser återkommer). Maken till att försöka missförstå varje stavelse får man leta efter.
Och inte finns där något eget argument heller!
By
Jonas N, at
2:08 PM
Alltså, va. Om nu en sjuåring har så svårt att hålla sig ifrån att köpa godis, då kan föräldrarna se til att hon inte har med sig pengar till skolan. Det har jag hört.
By
Anonym, at
1:57 AM
Hej Håkan och tack för en bra blogg. Måste bara fråga dig; om det är så att du inte har något emot att sjuåringar tillhandahålls godis av skolan (eget ansvar ska ju råda) är det då OK med dig om skolan även tillhandahåller porrtidningar till barnen? Inget av det (varken godis eller porr) är ju olagligt.
Var går din liberala gräns liksom?
By
Demokraten, at
3:01 PM
Demokraten!
Kul att du gillar bloggen. Jag tycker naturligtvis inte att skolan ska tillhandahålla porrtidningar för sjuåringar. Jag har heller inte, jag påpekar det återigen, inte argumenterat för att skolan ska tillhandahålla godis. Ordet tillhandahålla finns överhuvudtaget inte i mitt inlägg. Det får en att associera till att skolan låter stora godisskålar ligga framme där eleverna bara kan gå och plocka, och har naturligtvis inget med verkligheten att göra. För att en 7-åring ska få tag i godis i skolan krävs att han/hon har pengar. I normalfallet består en 7-årings hela inkomst av veckopeng från föräldrarna.
Men om du vill föra ett mer filosofiskt resonemang: Jag tycker inte att staten ska förbjuda porrtidningar på skolor. Däremot hoppas jag att rektorerna gör det, eftersom jag helt håller med dig om att porrtidningar inte är något för 7-åringar.
Jag är också öppen för att rektorer ser till att det inte säljs godis i skolans kafeteria. Personligen skulle jag kanske inte gilla beslutet, men det bör ligga inom rektorns domän att besluta.
Eftersom jag också är en anhängare av fria skolval skulle sedan föräldrar som vill ha en godisfri skola kunna välja en sådan till sina 7-åringar, och jag skulle måhända sätta mina ungar i en annan skola.
By
Håkan, at
3:52 PM
Post a Comment
<< Home