logo

2006-09-06

Besked i duellen

Håller helt med Fredrik Reinfeldt efter dagens duell: Skönt att få höra lite politikprat efter allt skandalsnack.

Några noteringar:

- Det är viktigt att du som är arbetslös röstar på socialdemokraterna, sa Göran Persson. Varför då? Jo, för annars hotas dina ersättningar.

Tydligare än så blir det inte. Den som är arbetslös och vill fortsätta vara det med a-kassa ska rösta på socialdemokraterna. Den som är arbetslös och vill ha ett jobb ska rösta på alliansen.

I utbildningspolitiken kan socialdemokraternas politik sammanfattas så här: Hälften ska med. Så enkelt är det.

Om vården: Persson sa inte ett ord om vad han ville göra. Inte ett ord. Reinfeldt hanterade situationen bra.

8 Comments:

Håller dig! Skönt att få höra lite mer politik. Det märks tydligt att Reinfeldt fortfarande har initiativet. Persson verkar nästan lite vilsekommen i debatten, som om han hade förberett sig för en mer tilltufsad Reinfeldt.

By Blogger Oscar Löfroth, at 11:17 PM  

Ojdå! Håller med dig", skulle det stå i början. :)

By Blogger Oscar Löfroth, at 11:18 PM  

När alliansen har segrat på val natten, då är deras lycka som störst.

Redan dagen efter kommer kraven, kraven på att löften ska infrias. Teorier ska provas i praktiken. Mycket ska bort, nytt ska in. Då ska dom nya styra en skuta som nu har fått en oerfaren kapten. Först då slutar hurra ropen, då är dom inte ”the under dog” längre. För många har det mindre betydelse hur politiken funkar. Funkar det inte rycker dom bara på axlarna ”tja”. Men andra grupper som hemlösa eller grupper med snäv ekonomi, kan det rasera hela deras värld.
Familjer kan slås i spillror, liv kan förstöras. Men tja, ”den stora massan” för dom har det mindre betydelse hur det blir i praktiken. Dom har redan den tryggheten som dom har behov av och mer där till. Det är en sak att lova guld och manna från himmelen, men faktisk politik ger faktiska resultat och det kommer faktiskt att visa sig på ett högst verkligt sätt. För somliga, mer pengar till utlandsresor andra får sälja sin enda bil. Men antar att dessa 4 år blir åren som behövs för att mentalt ställa om inför framtiden. Gamla S gubbar måste bort –japp men även nygammal S politik, måste fram. Såg nyss på Opera, USA har 30 milj. Som lever på 5 dollar i timmen i lön. Skit ! Och det är därifrån vi hämtar vår allianspolitik

By Blogger lolight, at 12:14 AM  

"Men andra grupper som hemlösa eller grupper med snäv ekonomi, kan det rasera hela deras värld."

Menar du att hemlösas värld kan raseras samman med Alliansens politik? Har du funderat på att en hemlösa redan är så fattig man kan blir? Hur skadas uteliggare av Alliansens politik, är det avskaffat avdrag på fackavgiften du tänker på?

Erkänner du att dagens system alla "teorier" till trots inte har löst fattigdom och hemlöshet? Eller föredrar du att leva i en fantasivärld som Göran Persson där Sverige inte har några problem?

"Såg nyss på Opera, USA har 30 milj. Som lever på 5 dollar i timmen i lön."

Öh, för det första finns det ingen i USA som har under 5 dollar i timmen, eftersom minimilönen är 5.15 dollar. För det andra är det runt 1 och en halv miljon som har minimilön, där hälften är unga under 24, ofta extraknäcker. Ta inte i fortsättningen dina ekonomiska kunskaper från Operah (även om det trots allt är mycket säkrare källa än Göran Persson eller LO ”ekonomer”)

By Blogger Tino_G, at 4:25 AM  

"Menar du att hemlösas värld kan raseras samman med Alliansens politik? Har du funderat på att en hemlösa redan är så fattig man kan blir? Hur skadas uteliggare av Alliansens politik, är det avskaffat avdrag på fackavgiften du tänker på?"

Jag tänker inte ta hela den gigantiska debatten här och nu :D
Men enligt mig: "bidrag ska bort"
Kommer troligen att ge sådana effekter, ja.

"Erkänner du att dagens system alla "teorier" till trots inte har löst fattigdom och hemlöshet?"

HELT KLART:
Det finns en gigantisk brist på nya ekonomiska modeller. Och för mig är alliansens förslag bara mer av gammal medicin. Kristänkande till trotts, sveige ligger gigantiskt högt på listan över inkomst per capita. För mig kommer "det nya" inte alls ge några jätte effekter. Men vi får vänta och se.

"Eller föredrar du att leva i en fantasivärld som Göran Persson där Sverige inte har några problem?"

Fantasivärld eller ej. Skildnade är att GP faktiskt styr, och det är alltid lättare att stå o roppa "fel, fel, fel". Personligen tror jag att det finns olika synsätt och dom behöver nödvändigtvis inte vara mellan blocken. Nu tänker jag på intressekonfliten mellan åldersgrupper.

"Öh, för det första finns det ingen i USA som har under 5 dollar i timmen, eftersom minimilönen är 5.15 dollar."

OK, 5 eller 5,15. Dom sa 5.

"För det andra är det runt 1 och en halv miljon som har minimilön, där hälften är unga under 24, ofta extraknäcker."

Ska man inte lita på operah?
Värt att kolla upp tror jag.

"Ta inte i fortsättningen dina ekonomiska kunskaper från Operah (även om det trots allt är mycket säkrare källa än Göran Persson eller LO ”ekonomer”)"

Varför kan jag inte ta det?
Om jag anger källa, får man ju skälv tycka om källan är bra eller hur?
Jag citerar bara en källa här.

By Blogger lolight, at 8:33 AM  

Håkan,

- Det är viktigt att du som är arbetslös röstar på socialdemokraterna, sa Göran Persson. Varför då? Jo, för annars hotas dina ersättningar.


jag undrade faktiskt om sossarnas långsiktiga strategi är att göra minst 50% arbetslösa för att kontinuerligt kunna säkra egen majoritet mha skrämselpropaganda enligt ovan.

By Blogger Petter, at 11:18 AM  

Lolight,

De gamla ekonomiska modellerna fungerar väl om och när de används.

By Anonymous Tom, at 11:22 AM  

Valet är enkelt
Arr rösta på ett parti som endast har en rättvisepolitik - eller rösta på Alliansen som har också en intäktspolitik.

Också kul att se sossarna snacka om "satsningar". Vi behöver inga satsningar, vi behöver strukturella förändringar, så att människorna kan göra sin egna "satsningar".

By Anonymous Anonym, at 7:02 PM  

Post a Comment

<< Home