logo

2006-02-06

Jyllands-Posten har rätt att göra fel

Fyra saker att hålla i huvudet angående Muhammedgate:

1. Var det rätt av Jyllands-Posten att publicera Muhammedbilderna?
Svar: Tveksamt. Om jag försöker spola tillbaka bandet till september 2005 och ställa sig frågan - utan att som i dag ha "facit" - om tidningen borde publicera de tolv bilderna skulle jag nog svara nej. Mot bakgrund av debatten i Danmark tycker jag att det sätt som JP ville starta en diskussion om självcensur var fel. Jag menar att åtminstone två av bilderna innebar att man sparkade nedåt (och nu blir Dick säkert sur), och om det inte var syftet med publiceringen borde man ha avstått. Jag utgår i resonemanget alltså ifrån att tidningen var "ärlig" i sitt uppsåt att starta en viktig och angelägen debatt. Det är inte säkert att så var fallet, men det är svårt att i efterhand avgöra.

2. Har Jyllands-Posten rätt att publicera Muhammedbilderna?
Svar: Ja. Punkt. Mikael Timm formulerade sig bra i morgonens Kulturnytt.
"Om alla debattinlägg vore kloka, om alla satirer vore smakfulla och välgjorda skulle det inte behövas någon lagstiftning om yttrandefrihet. Yttrandefriheten är till också för de som har fel, som uttrycker sig dåligt, som slarvar i sin analys."
De som säger att yttrandefriheten måste ha en gräns glömmer att göra skillnad mellan vad som enligt lagstiftningen ska vara tillåtet och vad som enligt omdömet bör vara anständigt. Rätten att tala innebär inte samma sak som skyldigheten att göra det.

3. Är det förståeligt att muslimer känner sig kränkta av bilderna?
Svar: Ja. Sekulariserade människor kanske tycker att den som känner sig kränkt av dessa bilder överreagerar, eller att bilderna inte var så farliga, eller något annat. Det hör inte hit. Man måste förstå och visa respekt för att många människor tycker att (några av) de bilder som JP publicerade var kränkande, liksom att de uppfattar hela sammanhanget kring publiceringen som hotfullt.

4. Kan man någonsing försvara våld eller hot om våld som reaktion på en kränkning?
Svar: Nej. Punkt. Den som blir kränkt av en bildpublicering och svarar med flaggbränning gör sig skyldig till dubbelmoral. Den som trappar upp våldet och attackerar ambassader har aldrig rätten på sin sida, oavsett orsak till handlingen. Däremot kan man förstå (även om man inte håller med) att enskilda vill bojkotta danska varor. När franska staten provsrpängde atombomber slutade svenskar (och andra) att köpa franska viner.

8 Comments:

Jag håller med. Men angående detta:
"Jag utgår i resonemanget alltså ifrån att tidningen var "ärlig" i sitt uppsåt att starta en viktig och angelägen debatt. Det är inte säkert att så var fallet, men det är svårt att i efterhand avgöra."

Uppsåtet var förmodligen ärligt. Men genomförandet ger ändå en fadd bismak, det var inga karikatyrer av Muhammed som författaren till barnboken efterfrågade utan en helt vanlig bild. Ändå publicerar JP karikatyrer.

Sedan var det förstås det där med att JP för några år sedan inte velat publicerat bilder av Jesus för att de kunde ha gjort vissa upprörda.

By Anonymous Dennis, at 11:45 AM  

Vari ligger dubbelmoralen med flaggbränning ? Är det inte en symbolhamdling på samma sätt som publicering av teckningarna ? Varför blir du upprörd över det ena men inte det andra om du vill försvara yttrandefriheten?
Men att bränna ambassader är mer än symbolhandling och då har man lämnat yttrandefriheten för våldet.

By Anonymous Hasse, at 12:20 PM  

Först vill jag tacka för en mycket bra blogg. Det är utmärkt med en liberal och saklig blogg som denna som avstår från att raljera - ett misstag som många andra gör. Mycket trevlig ton helt enkelt.

Jag reagerade på följande:
"Däremot kan man förstå (även om man inte håller med) att enskilda vill bojkotta danska varor. När franska staten provsrpängde atombomber slutade svenskar (och andra) att köpa franska viner."

Jämförelsen mellan franska staten och en enskild dansk tidning haltar litet tycker jag. Att bojkotta danska varor är att klandra landet danmark och dess stat för vad några enstaka människor på en tidning gjort, det är en feltolkning som bygger på att staten anses ha ansvar för vad tidningarna publicerar. Jag tycker det vore bättre om man försökte göra sina protester hörda i tidningar och TV. Då skulle man kunna få en diskussion även i våra länder om själva sakfrågan. Just nu är det nog många danskar som mest undrar varför danska företag ska stå till svars för vad en tidning skrivit. Våld och klander av fel nivå styr diskussion bort från de frågor muslimer egentligen vill ta upp.

By Anonymous Anonym, at 12:25 PM  

Hasse, du har en poäng, men jag kanske uttryckte mig otydligt. Att bränna flaggor är onekligen en kränkning av det landets folk. Alltså ingen bra metod om man inte tycker att det folket har rätt att kränka mig.

Eller så här: Om jag tycker att det är fel att slåss är det väl svårt att hävda min poäng om jag ger dig en smäll. Även om du skulle ha slagit mig först får jag svårt att hävda min icke-våldsprincip om det är så jag reagerar.

Tydligare så?

By Blogger Håkan, at 3:50 PM  

Vilka av teckningarna är det ni inte accepterar? Muhammed med en bomb i hatten? Eller Muhammed som Sankte Per?
Skall ni/någon avgöra vilka teckningar som får publiceras?
I vilket fall borde det ju enligt er då vara ok att publicera otaliga streckgubbar eller avbildningar av Muhammed som vanlig arab. Hoppas verkligen att vi i framtiden får se mängder av avbildningar av profeten Muhammed. Inte för att göra någon upprörd, utan för att vänja intoleranta muslimer vid att yttrandefriheten står högre än religiösa lagar, oavsett vilken religion man tillhör. Men att tro att svenska tidningar skulle gå i bräschen är väl för mycket att begära. Konflikträdslan och krypet för diktaturer sitter väl för djupt.

By Blogger Humle och Dumle, at 3:14 PM  

Humle och Dumle:

Nej, varken jag eller någon annan ska avgöra vilka teckningar JP ska publicera. Lika lite som du eller någon annan ska tala om för utgivare av andra tidningar vad de ska och inte ska publicera.

Varje enskild utgivare måste ta ställning till varje enskild bild och göra en egen bedömning av vad som är lämpligt respektive olämpligt att publicera. Det gäller för övrigt inte bara dessa bilder, utan allting som publiceras. Det här är beslut som ansvarig utgivare fattar dagligen, i en mängd olika frågor.

Det är viktigt att komma ihåg: När jag skriver i tidningen är det inte jag som enskild journalist som är juridiskt ansvarig för innehållet, utan tidningens ansvarige utgivare. Beslutet att publicera eller inte är hans (eller hennes, men på UNT är det en han) och enbart hans.

By Blogger Håkan, at 4:27 PM  

Håller med till 100 procent. Jag skulle aldrig kräva att tidningar publicerar något. Men man kan ju alltid önska. I mitt förra inlägg skrev jag också mycket riktigt:
"HOPPAS verkligen att vi i framtiden får se mängder av avbildningar av profeten Muhammed.

By Blogger Humle och Dumle, at 12:38 PM  

Borde inte media hävda att yttrandefriheten är central och sluta diskutera för eller emot bildena. Tidningar världen över borde publicera bilderna enbart för att visa att man ej viker sig för hot. Vad man tycker om bilderna personligen borde inte tidningar i detta läge överhuvudtaget diskutera.

By Anonymous Anonym, at 11:35 PM  

Post a Comment

<< Home